"Minuman Ringan" Beralkohol Sasar Golongan Remaja

Pasaran Malaysia sekali lagi dibanjiri  minuman ringan  beralkohol yang mensasarkan golongan  remaja.

Pada Ogos 1997, CAP mendedahkan tentang bahaya di sebali penjualan alcopop, minuman memabukkan yang digunakan  oleh industri alkohol  untuk menawan hati remaja. Kini selepas 11 tahun, jenis minuman yang sama, yang direka bentuk dan dipek  seperti  minuman ringan, sekali lagi beredar di pasaran.

Sungguhpun undang-undang secara jelas menyebut penjualan minuman beralkohol  dilarang kepada  golongan  di bawah  18 tahun, minuman ini dijual  dengan  bebas dan mudah dibeli  oleh pelajar  sekolah  di pasar raya dan kedai roti. Ia terdapat dalam botol dan paket  menarik  yang berwarna warni untuk menarik perhatian golongan  muda.

Sesetengah minuman ini mengandungi sehingga 5.5% alkohol. Peratusan ini lebih tinggi  daripada  kandungan  alkohol  dalam bir, namun minuman ini masih bebas dijual kepada remaja.

Ada kemungkinan mereka  meminumnya tanpa  mengetahui ia mengandungi  alkohol  pada paras yang tinggi. Ini disebabkan labelnya agak  mengelirukan, dengan memberi gambaran seolah-olah ia tidak memudaratkan

Biasanya ia memaparkan gambar  buah-buahan, dan label mencatatkan nama-nama minuman ringan seperti  buah-buahan tropika, teh ais limau dan  jus oren. Kandungan alkoholnya dicetak dalam tulisan  yang kecil dan sukar  dilihat. Pengguna mungkin tersalah anggap bahawa mereka membeli air buah atau minuman ringan.

CAP menggesa pihak berkuasa  menguatkuasakan undang-undang yang melindungi  golongan belia  daripada  menerima kesan buruk minuman beralkohol.



No comments:

Post a Comment